Portré
Skandináv design -
a mítoszon túl

Ma Magyarországon a skandináv szó hallatán majdnem mindenki az IKEA termékválasztékára gondol, ugyanakkor még sokakban él az emlék a kilencvenes évekből, amikor minden fenyőfa bútor „skandinávnak” volt kitalálva. Ám az igazság az, hogy a skandináv tervezők munkáival gyakrabban találkozunk, mint gondolnánk.

Azok az ötvenes évek
A „modern skandináv” elnevezést először az amerikai „Home Beautiful” lakberendezési magazin főszerkesztője használta az ötvenes évek elején, amikor egyik cikkében kiemelte, hogy a különböző északi országok formatervező iskolái sok hasonlóságot mutatnak. E párhuzam kettős pilléren nyugszik: a minimalizmuson és a funkcionalizmuson. Nem meglepő, ha sokaknak e két szó hallatán a magyar lakótelepi lakásokban a hetvenes években tömegesen megtalálható fémlábas, rikító szövettel kárpitozott „szocreál” garnitúrák ugranak be. A házgyári lakás ötlete és a skandináv design ugyanis ugyanonnan, Svédországból ered, csak éppen mire kicsiny országunkat elérte az irányzat, jópár, nem mindig előnyös változáson esett át.

Egyszerűbben!
Talán különösnek hangzik, de az erősen díszített art noveau és a letisztult formákat a funkcióval egyesítő skandináv design több tekintetben is összekapcsolható. A két irányzat közös jellemzője, hogy a vizuális művészetek több műfajában is megjelentek, ezzel egy egységes esztétikai képet teremtve. A másik közös vonásuk, hogy először beszélhetünk olyan országhatárokon átívelő irányzatról, amely a mindennapok tárgyaiban is megjelent.
Az új századot leginkább a városiasodás, az ipari termelés és a tömeggyártás jellemezte. Az art noveau egyik fő hajtóereje az volt, hogy szakítson a historizáló stílusokkal, és az emberek megújult életformájához illő tárgyakat készítsen, a nagy tömegeket azonban egyre kevésbé tudta kiszolgálni. A szépet és az újat igénylő városlakók száma azonban folyamatosan nőtt, és erre a kihívásra az országok másképpen válaszoltak. A németek a Bauhaus-stílussal, amelyet a puritán formák, a dísztelenség jellemzett, a svédek és a dánok pedig a tradíciókat megőrizve használható, ugyanakkor a múlt technikáival készült tárgyakkal. Nem véletlen, hogy a tömeggyártásban vezető Amerikában mindkét stílus nagy rajongótáborra talált, hiszen az általuk közvetített eszmék – egyszerűség, egyenlőség, használhatóság – olyan értékek voltak, amelyekre az Újvilág épült.

A titok nyitja
Mi tette olyan népszerűvé az egész világon a skandináv designt? Ezeknek az országoknak (Svédország, Dánia, Norvégia, Finnország, Izland) időjárásuk mellett értékszemléletük is igen hasonló. A történelmi hagyományokra épülő társadalmi egyenjogúság, az urbánus kultúra is közös nevezőt jelent a fenti országok között. Természetesen területenként másként alakult a kézművesség és minden országnak saját fejlődéstörténete van, de a különböző utakon fejlődő design talán az előbbi hasonlóságok miatt a század közepére mégis egységes stílussá olvadt össze, amelyet a következőkkel jellemezhetünk: humanizmus, hagyomány, kézművesség, igényesség, visszafogottság.
A skandináv formatervezés előfutára a svéd modernizmus volt. Gregor Paulsson, aki éveket át a Svéd Formatervezési tanács elnöke is volt, 1919-es könyve címével is jelezte az új irányzat értékrendjét. A „Még szebb használati tárgyak” című mű hangsúlyozza, hogy mennyire fontos, hogy olyan használati tárgyak készüljenek, amelyek magas esztétikai követelményeknek is megfelelnek, ugyanakkor nagy tömegek számára is hozzáférhetők. A svéd, illetve dán modernizmus már stílusként debütált az 1939-es New York-i Világkiállításon.

A recept hozzávalói
Végy egy kis svéd tradíciót, amely a tömeggyártás ellenére ragaszkodik a hagyományos gyártási technológiákhoz, add hozzá a dán és finn iskolarendszert, amely a háború utáni időszakban oly nagy gondot fordított a formatervezők képzésére, fűszerezd egy kis modernizmussal, és kész is a skandináv stílus. Az ötvenes években világhírűvé vált skandináv design – rosszakarói ellenére – nem hogy nem ment ki a divatból, de jelenlétét megerősítette a piacon, és a kor ízlését követve, újabb és újabb kultikus tárgyakkal rukkolt elő. Verner Panton dán formatervező 1959-ben tervezett széke például a mai napig kapható, mert a német Vitra gyár még mindig jövedelmezőnek ítéli gyártását.

Minden skandináv
Sok olyan cég van, amely hallatán a skandináv design jut az eszünkbe. A TetraPack dobozok, a Volvo és a Saab autók és északi tervezők munkáit dicsérik, a naponta használt mobiltelefonok szépsége is északról származik és az Electrolux termékek formáit sem a véletlen alakította. Az esztétikum mellett a funkcionalizmus a skandináv stílus a másik alappillére, így ezek a gyártók nemcsak a szép termékeiknek, hanem a termékek minőségének, tartósságának is köszönhetik hírnevüket. Akár a LEGO, amely családról családra száll, mindenki kedvét leli benne, tetszés szerint bővíthető, alakítható és sosem unjuk meg. Ilyen a skandináv design.

Balra
Jobbra
Lapozzon bele

Bejelentkezés

E-mail:

Jelszó:

hirdetés